Tytön roosa jakku ja myssy

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Julkaistu nrossa 4/09

Jakku

Koko: 4-6 (8-9) 10-13 v

Jakun mitat: Vartalon ympärys 73 (80) 84 cm ja kokopituus n. 42 (46) 50 cm.

Langan menekki: Sandnes Alfa (85 % villaa, 15 % mohairia, 50g = n. 60m) –lankaa roosaa 4634: 250 (300) 350 g.

Lankatiedustelut: Tekstiiliteollisuus Oy, puh. 019-529 2100.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen puh. 03-688 1283, ma-ke klo 10-14.

Pyöröpuikot: Nro 7 ja 6 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: 5 suurta nappia.

Puolipatenttineule: 1.krs: (np) reuna-s, *1 n, 1 o*, toista *-* ja neulo 1 n sekä reuna-s. 2.krs: reuna-s, *neulo 1 s oikein kerrosta alempana olevaan s:aan (puikolla oleva s purkautuu), neulo 1 n*, toista *-* ja tee krs:n lopussa reuna-s. Toista 1.-2. krs:ia.
Tiheys: 13 s sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Tee ensin kaulus poikittain: Luo 13 s ohuemmille puikoille ja neulo puolipatenttia 44 (47) 48 cm. Tee seuraavalla krs:lla napinläpi: neulo 3 s, päätä 1 s, neulo 5 s, päätä 1 s ja neulo 3 s. Ota seuraavalla krs:lla päätettyjen s:iden tilalle langankierrot ja neulo vielä 2 krs puolipatenttia. Päätä s:t kerralla.

Neulo sitten jakun yläosa kauluksesta alaspäin: Poimi kauluskappaleen oikeasta reunasta paksummalle pyöröpuikolle 78 (83) 86 s ja laita merkkilangat siten, että molempiin etukappaleisiin tulee ulommaiset 15 (17) 16 s, takakappaleelle tulee keskimmäiset 28 (29) 30 s ja näiden väliin jää hihojen 10 (10) 12 s. Aloita näillä s:illa muuten sileä neule, mutta neulo koko ajan molemmissa reunoissa 3 s koko ajan oikein. Tee oikeaan etureunaan n. joka 4:s cm napinläpi siten, että neulot etureunasta 2 s, päätä 1 s ja neulo krs:n loput s:t. Ota seuraavalla krs:lla päätetyn s:n tilalle langankierto. HUOM: aloita 1. oikean puolen krs:lla raglanlisäykset. Eli tee jokaisen merkkilangan kohdalla 2 lisäystä: neulo kunnes ennen merkkilankaa on jäljellä 1 s, tee lisäys (=ota kahden s:n välinen lankalenkki vasemman käden puikolle ja neulo se oikein), neulo 2 o ja tee lisäys. Työhön tuli 8 uutta s:aa. Toista tällaiset lisäykset vuorotellen joka 2. ja 4. krs vielä 7 (8) 9 kertaa =142 (155) 166 s. Ota nyt molempien hihojen 26 (28) 32 s apulangalle odottamaan ja neulo ensin etu- ja takakappaleiden alaosat.

Etu- ja takakappaleet: Jatka reunoissa ainaoikeaa 3 s:lla ja muilla s:illa sileää neuletta sekä lisää heti hihojen kohdille 4 (4) 5 s =98 (107) 112 s. Laita nyt hihojen alle luotujen s:iden keskelle sivuja varten merkkilangat 2 s:n ympärille. Kun olet neulonut 4 (5) 6 cm, lisää merkkilankojen molemmin puolin 1 s ja toista lisäykset 10 (11) 12 cm:n kuluttua =106 (115) 120 s. Kun olet hihojen jälkeen neulonut 25 (28) 31 cm, vaihda työhön ohuempi pyöröpuikko ja neulo vielä 4 krs oikein. Päätä s:t oikeaa neuloen.

Hihat: Ota toisen hihan odottamassa olevat s:t ohuemmalle pyöröpuikolle ja poimi kainalosta näiden s:iden lisäksi 5 s. Neulo näillä 31 (33) 37 s:lla suljettuna neuleena 1 krs nurin, 1 krs oikein ja 1 krs nurin, päätä s:t. Tee toinen hiha samoin.

Taskut: Luo paksummille puikoille 11 (13) 13 s ja neulo puolipatenttia nyt niin, että nostat aina krs:n 1. s:n neulomatta. Kun taskun korkeus on 10 (11) 11 cm, päätä s:t. Tee toinen tasku samoin.
Viimeistely: Kiinnitä taskut ja napit.

Myssy

Koko: 2-4 (6-8) v

Langan menekki: Sandnes Alfa (85 % villaa, 15 % mohairia, 50g = n. 60m) –lankaa roosaa 4634: 100 g sekä koristeluun vaaleanpunaista (4513) pieni kerä.

Lankatiedustelut: Tekstiiliteollisuus Oy, puh. 019-529 2100.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen puh. 03-688 1283, ma-ke klo 10-14.

Pyöröpuikko: Nro 7 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 5.

Tiheys: 13 s sileää neuletta = 10 cm.

Tee näin: Luo roosalla langalla 65 (70) s ja neulo suljettuna neuleena sileää neuletta (=kaikki krs:t oikein). Kun olet neulonut 25 (30) krs, aloita kavennukset. *Tee kavennus (=nosta 2 s neulomatta kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo 1 s ja vedä nostetut s:t neulotun yli) ja neulo 10 (11)*, toista *-* vielä 4 kertaa muuten, mutta neulo krs:n lopussa vain 9 (10) s. *Tee jälleen kavennus ja neulo nyt 8 (9) s*, toista *-*, mutta neulo krs:n lopussa vain 7 (8) s. Jatka kavennuksia tähän tapaan samoissa kohdin joka krs jolloin kavennusten väleistä jää aina 2 s pois. Kun työssä on jäljellä 5 (10) s, katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Viimeistely: Virkkaa v.punaisella langalla myssyn alareunaan 2 krs ks:ita.

Virkattu kukka: Virkkaa v.punaisella langalla 6 kjs ja sulje renkaaksi ps:lla. 1.krs: virkkaa renkaaseen 12 ks ja sulje ps:lla. 2.krs: *tee 5 kjs, jätä 1 ks väliin, tee 1 ks*, toista *-* vielä 5 kertaa. 3.krs: tee jokaiseen ketjuun 5 ks ja jokaiseen ks:aan 1 ps. Katkaise ja päätä lanka. Kiinnitä kukka myssyyn.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 6/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Käsityön ABC 8! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.