Miehen pusero ja kaulahuivi

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Julkaistu nrossa 6/09

Koko: S/M(L)XL

Valmiin puseron mitat
Vartalon ympärys: 116(124)133 cm
Koko pituus: 68(70)70 cm
Hihan sisäpituus: 48 cm
Huivin koko: N. 22x160 cm.

Langanmenekki: Schachenmayr Ecologico Color –lankaa ruskeakirjavaa (01734) puseroon 800(850)900 g ja huiviin 250 g.

Lankatiedustelut: Coats Oy, puh. 019-529 2100.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen puh. 03-688 1283, ma-ke klo 10-14.

Puikot: Nro 5-6 sekä pääntien reunusta varten samanpaksuinen lyhyt pyöröpuikko tai käsialan mukaan.

Tiheys: 18 s ja 22 krs pintaneuletta = 10 cm.
Joustinneule: 2 o, 2 n. Pintaneule: Neulo ruutupiirroksen mukaan, toista 1.-12. krs:ia.

Pusero

Takakappale: Luo 106(114)122 s ja neulo joustinneuletta siten, että aloitat sen nurjan puolen krs:lla reuna-s, 1 n, 2 o, 2 n jne., tee toiseenkin reunaan reuna-s. Kun jousteen korkeus on 6 cm, aloita reuna-s:iden sisäpuolella pintaneule piirroksen mukaan, työhön tulee 13(14)15 mallikertaa. Kun kappaleen pituus on 44(44)42 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x2 s ja 14(16)16x1 s =74(78)86 s. Kun kädentien korkeus on 21(23)25 cm, päätä keskimmäiset 20(22)24 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s ja 1x2 s ja päätä samalla sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 3x5(6)7 s ja 1x7(5)5 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.
Etukappale: Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 18(20)22 cm. Päätä nyt kappaleen keskimmäiset 12(14)16 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 2x3 s, 1x2 s ja 1x1 s. Päätä lopuksi olan s:t sivusta lähtien samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti..

Hihat: Luo 42(50)50 s ja neulo joustinneuletta 6 cm kuten takana. Aloita sitten pintaneule reuna-s:iden sisäpuolella piirroksen mukaan, työhön tulee 5(6)6 mallikertaa. Lisää pintaneuleen aikana hihan molemmissa reunoissa 1 s ensin joka 6. krs 11(11)7 kertaa ja sitten joka 4. krs 5(5)11 kertaa =74(82)86 s. Kun hihan pituus on 48 cm, päätä molemmista reunoista pyöriötä varten joka 2. krs 1x2 s ja 13(10)10x1 s. Kavenna vielä molemmissa reunoissa 1 s joka krs 8(14)14 kertaa. Päätä loput 28(30)34 s kerralla.

Viimeistely: Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Poimi pääntien reunasta 80(84)88 s lyhyelle pyöröpuikolle ja neulo –joustinneuletta suljettuna neuleena 18 cm. Päätä s:t. Käännä joustin kaksinkertaiseksi työn päälle.

Huivi

Luo 42 s ja neulo joustinneuletta siten, että aloitat sen nurjan puolen krs:lla reuna-s, 1 n, 2 o, 2 n jne., tee toiseenkin reunaan reuna-s. Kun jousteen korkeus on 8 cm, aloita pintaneule reuna-s:iden sisäpuolella ruutupiirroksen mukaan, työhön tulee 5 mallikertaa. Kun huivin pituus on 152 cm ja olet viimeksi neulonut piirroksesta 1. tai 7. krs:n, neulo joustinneuletta vielä 8 cm, päätä s:t.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 6/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Käsityön ABC 8! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.