Lapsen lapaset

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Julkaistu nrossa 6/09

Koko: Ennen huovutusta ranteen ympärys on n. 30 cm, kämmenen ympärys n. 25 cm ja lapasen pituus n. 42 cm.
Huovutuksen jälkeen ranteen ympärys on n. 25 cm, kämmenen ympärys n. 21 cm ja lapasen pituus n. 28 cm.

Langanmenekki: Wash+Felt-it! fine –lankaa 50 g pinkkiä (00111), oliivinvihreää (00117), violettia (00118) sekä valkoista (00102).

Sukkapuikot: Nro 5 tai käsialan mukaan.

Tiheys: Ennen huovutusta 16 s ja 22 krs ja huovutuksen jälkeen 19 s ja 33 krs sileää neuletta =10 cm.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein. Kirjoneuleraita: 1.-2.krs: *neulo 2 o valkoisella ja 2 o violetilla*, toista *-*. 3.-4.krs: *neulo 2 o violetilla ja 2 o valkoisella*, toista *-*. Raidoitus: *Neulo 8 krs pinkillä, 6 krs oliivinvihreällä, tee 4 krs:n kirjoneuleraita, neulo 4 krs pinkillä, 2 krs oliivinvihreällä ja 6 krs violetilla*, toista *-*.

Tee näin: Luo pinkillä langalla 48 s ja jaa s:t 4:lle sukkapuikolle. Neulo sitten sileää neuletta suljettuna neuleena raidoittaen lapasten perusohjeen ja taulukon mukaan. Kavenna 12. ja 24. krs:illa molemmilla 4 s = 40 s. Kun olet neulonut 36 krs =n. 16,5 cm kaikkiaan, aloita peukalokiila. Eli lisää ennen I puikon 1. s:aa 1 s ja lisää sitten kiilan molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs kunnes kiilassa on 15 s. Jätä 17. krs:lla peukalokiilan s:t apulangalle odottamaan. Peukalokiilan korkeudeksi tuli n. 8 cm.

Luo peukalokiilan yläpuolelle 1 s puikolle IV ja 1 s puikolle I =42 s ja jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo 2. krs:lla I puikon alussa 2 s oikein yhteen ja samalla krs:lla IV puikon lopussa 2 s oikein yhteen =40 s. Kun olet neulonut 81 krs ja lapasen pituus on n. 36,5 cm, neulo seuraavalla krs:lla jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen, työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 4 kertaa ja sitten joka krs 3 kertaa. Katkaise lopuksi lanka, vedä se 8 s:n läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Peukalo: Neulo peukalokiilan apulangalla olevat s:t ja poimi niiden lisäksi aukon yläreunasta 2 s. Jaa nämä 17 s 3:lle sukkapuikolle ja aloita suljettuna neuleena sileä neule. Kun olet neulonut 19 krs (=n. 8,5 cm), aloita kavennukset. Eli neulo jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen kunnes työssä on jäljellä 5 s. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Tee toinen lapanen samoin.

Huovuta lapaset pesukoneessa (kts. Vinkit). Venytä kosteat lapaset muotoonsa ja anna kuivua.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 6/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Käsityön ABC 8! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.